Voľná inšpirácia Hviezdoslavovou básnickou skladbou Hájnikova žena. Libreto pre jeleňa, troch performerov a zbor žien. Radikálny performatívny rituál, ktorý prepisuje klasiku do jazyka dneška. Pri súčasnom diskurze o „pravom slovenskom umení“ ide o odvážny a nadmieru výpovedný krok.
Lukáš Brutovský sa v inscenácii Jak jeleň budeš si tam chodiť odvážne konfrontuje s mýtom slovenského literárneho kánonu. Vytrháva z pôvodnej predlohy jednotlivé motívy a fragmenty, aby ich zasadil do aktuálneho kontextu. Prostredníctvom Hviezdoslava odkrýva svet, v ktorom moc deštruuje všetko navôkol. Človek ako neobmedzený pán tu násilne (a neraz doslovne) zneužíva všetko ženského rodu – krajinu, prírodu aj hájnikovu ženu. Drsno-poetický jazyk sa v javiskovom spracovaní premieta do originálnych scénických obrazov využívajúc pri tom rôzne umelecké formy, výtvarné techniky a tanečnú performanciu.
V tomto mnohovrstevnom scénickom obraze sa Hviezdoslavova poézia premieňa na vizuálne a fyzické partitúry, kde sa do konfrontácie dostáva tradícia so súčasnosťou, poézia s protestom a príroda so svetom kapitalizmu. Na základe ústredných tém a formy autorského textu môžeme dielo Lukáša Brutovského vnímať ako voľné pokračovanie jeho predchádzajúcich projektov – D1 (pracovný názov), Iokasté, Odliv. No tu ide ešte ďalej – do temnejšieho lesa národnej identity, kde sa každý krok stáva drsnejšou výpoveďou.
Libreto: Lukáš Brutovský
Dramaturgia: Miro Dacho
Choreografia: Stanislava Vlk Vlčeková
Asistentka choreografie: Zuzana Burianová
Scéna: Juraj Poliak
Kostýmy: Katarína Holková
Hudba: Lukáš Brutovský
Video: Matouš Ondra
Lukáš Brutovský absolvoval divadelnú réžiu a dramaturgiu na VŠMU. Režijne spolupracuje s viacerými slovenskými aj českými divadlami. V roku 2014 sa stal laureátom ceny českých Divadelních novin za najlepšiu réžiu sezóny za inscenáciu hry Maryša v brnianskom HaDivadle. V rokoch 2015 – 2024 bol umeleckým šéfom Slovenského komorného divadla v Martine. Okrem réžií sa podieľa na tvorbe inscenácií aj ako prekladateľ, autor adaptácií a hudobný skladateľ. Je autorom niekoľkých divadelných hier. Inscenácie v jeho réžii získali viacero ocenení. Od roku 2023 je pedagógom na VŠMU.
Libreto: Lukáš Brutovský
Dramaturgia: Miro Dacho
Choreografia: Stanislava Vlk Vlčeková
Asistentka choreografie: Zuzana Burianová
Scéna: Juraj Poliak
Kostýmy: Katarína Holková
Hudba: Lukáš Brutovský
Video: Matouš Ondra
Lukáš Brutovský absolvoval divadelnú réžiu a dramaturgiu na VŠMU. Režijne spolupracuje s viacerými slovenskými aj českými divadlami. V roku 2014 sa stal laureátom ceny českých Divadelních novin za najlepšiu réžiu sezóny za inscenáciu hry Maryša v brnianskom HaDivadle. V rokoch 2015 – 2024 bol umeleckým šéfom Slovenského komorného divadla v Martine. Okrem réžií sa podieľa na tvorbe inscenácií aj ako prekladateľ, autor adaptácií a hudobný skladateľ. Je autorom niekoľkých divadelných hier. Inscenácie v jeho réžii získali viacero ocenení. Od roku 2023 je pedagógom na VŠMU.
Takmer všetky doterajšie dramatizácie Hájnikovej ženy ťažili zo scény súdneho procesu, ktorý je dejiskom odhalenia pravdy o tom, kto spáchal zločin, a komu náleží trest. Martinská inscenácia, naopak, upozorňuje na nebezpečenstvo vytvárania obrazu ideálnej obete a estetizácie obetí násilia, ktoré sa často spája s cieľom vyvolať empatiu a v umeleckej tvorbe aj záverečnú katarziu. Hana Čajková v hereckom stvárnení Barbory Palčíkovej je prejavom a kostýmom Kataríny Holkovej štylizovaná ako lyrická naivka, suka, laň, bitch, čajka. Vo flitrovaných obnažujúcich šatách s dokonalým účesom a mejkapom pripomína filmové hviezdy na červenom koberci. Je to na pohľad ideálna obeť. Výrazne sexualizovaná žena, ktorá provokuje vyzývavosťou. Estetizácia násilia je ironizovaná zlatou farbou, ktorá nahrádza farbu krvi. V jadre feministickej perspektívy nazerania na príčiny a dôsledky násilia páchaného na ženách je spochybnenie pohľadu na ženy ako principiálne zraniteľné a predurčené do roly obete. Riziko násilia sa nesmie legitimizovať. Keď v martinskej inscenácii zaznie verdikt „Skutok sa nestal,“ referuje nielen k deštrukcii mocou zneužívaného trestno-právneho systému v našej krajine, no aj k celkovej relativizácii násilných činov.
Veronika Kolejáková: Divadelná recenzia: Jak jeleň budeš si tam chodiť. In: devin.stvr.sk, 11. 12. 2024
Brutovský preložil príbeh Hájnikovej ženy do súčasného jazyka, ale originál dekonštruuje, rozbíja následnosť obrazov, opis prírody aktualizuje na súčasnosť, v ktorej sa bolestne miešajú developerské projekty so zvyškami panensky čistej krajiny. Viacvrstevnatý metatext dopĺňajú striedme, no znakovo bohaté divadelné obrazy (…). Nepozeráme sa na klasický divadelný tvar, mizanscény sú skôr obrazmi, viac či menej rozpohybovanými monologizovanými výtvarnými výrezmi v scéne Juraja Poliaka.
Dária F. Fehérová: Demontáž Pavla Országha v Brutovského kompozícii. In: monitoringdivadiel.sk, 27. 2. 2025
Libreto: Lukáš Brutovský
Dramaturgia: Miro Dacho
Choreografia: Stanislava Vlk Vlčeková
Asistentka choreografie: Zuzana Burianová
Scéna: Juraj Poliak
Kostýmy: Katarína Holková
Hudba: Lukáš Brutovský
Video: Matouš Ondra
Lukáš Brutovský absolvoval divadelnú réžiu a dramaturgiu na VŠMU. Režijne spolupracuje s viacerými slovenskými aj českými divadlami. V roku 2014 sa stal laureátom ceny českých Divadelních novin za najlepšiu réžiu sezóny za inscenáciu hry Maryša v brnianskom HaDivadle. V rokoch 2015 – 2024 bol umeleckým šéfom Slovenského komorného divadla v Martine. Okrem réžií sa podieľa na tvorbe inscenácií aj ako prekladateľ, autor adaptácií a hudobný skladateľ. Je autorom niekoľkých divadelných hier. Inscenácie v jeho réžii získali viacero ocenení. Od roku 2023 je pedagógom na VŠMU.