Puberta je zložitý proces dozrievania mozgu a hormonálnej sústavy. Ide o evolučne podmienené procesy, ktoré nútia dospievajúceho človeka viac riskovať, vymedzovať sa, získať postavenie v skupine, oddeliť sa od svojej rodiny. Inscenácia Cez okraj pracuje s témou prekračovania zákazov. Nie však zo zlomyseľnosti, ale ako prostriedok skúmania sveta a seba v ňom. Tvorcovia idú k podstate prežívania mladých ľudí a lákavé je, že o balansovaní na okraji hovoria prostriedkami nového cirkusu, predovšetkým formami závesnej akrobacie.
Autorka: Eliška Brtnická a kol.
Réžia: Eliška Brtnická
Dramaturgia: Ondřej Holba
Hudba: Stanislav Abrahám
Scéna a kostýmy: Lucia Račková
Svetelný dizajn: Katarína Ďuricová
Eliška Brtnická je režisérka, choreografka a performerka. Vyštudovala nonverbálne divadlo na pražskej Akadémii múzických umení. Dlhodobo sa venuje umeleckému výskumu v oblasti súčasného cirkusu. Hľadá umelecký jazyk, ktorý využíva artistickú techniku a zároveň sa vyhýba vau efektu. Jej tvorba je vizuálne výrazná, rada pracuje v kontexte dokumentu, site-specific, galérií či architektúry. Spolupracuje napríklad s Centrom súčasného umenia DOX, Galériou (A)void, Galériou Benedikta Rejta v Lounoch a projektom Tovární komíny. Za svoju tvorbu získala viacero ocenení.
Autorka: Eliška Brtnická a kol.
Réžia: Eliška Brtnická
Dramaturgia: Ondřej Holba
Hudba: Stanislav Abrahám
Scéna a kostýmy: Lucia Račková
Svetelný dizajn: Katarína Ďuricová
Eliška Brtnická je režisérka, choreografka a performerka. Vyštudovala nonverbálne divadlo na pražskej Akadémii múzických umení. Dlhodobo sa venuje umeleckému výskumu v oblasti súčasného cirkusu. Hľadá umelecký jazyk, ktorý využíva artistickú techniku a zároveň sa vyhýba vau efektu. Jej tvorba je vizuálne výrazná, rada pracuje v kontexte dokumentu, site-specific, galérií či architektúry. Spolupracuje napríklad s Centrom súčasného umenia DOX, Galériou (A)void, Galériou Benedikta Rejta v Lounoch a projektom Tovární komíny. Za svoju tvorbu získala viacero ocenení.
Za inscenáciou stojí predstaviteľka českého prúdu nového cirkusu Eliška Brtnická a dramaturg Ondřej Holba. Je to ďalší podnetný krok umeleckého vedenia Bratislavského bábkového divadla – ukázať svojim divákom a diváčkam inú poetiku, ďalší zo spôsobov divadelného myslenia. (…) Vďaka inscenácii Cez okraj sa toto umenie dostáva aj k návštevníkom a návštevníčkam BBD.
Lenka Dzadíková: Nestoj na tom kraji, lebo spadneš. In: monitoringdivadiel.sk, 21. 11. 2024
V rámci dramaturgicko-režijného konceptu sa Brtnická spolu s Ondřejom Holbom sústredili na autentické prežívanie strachu, alebo naopak, upriamenie pozornosti na bezhlavé riskovanie. V inscenácii zaznie niekoľko audionahrávok mladých ľudí rozprávajúcich o svojich skúsenostiach a vlastné spomienky prinášajú na javisko aj herci a herečka. Práve tie momenty, keď bezprostredne rozprávajú o svojich zážitkoch, majú najväčší potenciál priblížiť sa k mladému publiku a súčasne sú najefektnejšie. V týchto scénach herecký kolektív najvýraznejšie pracuje s akrobatickými prvkami, ktoré často pôsobia veľmi nebezpečne, čím umocňujú – alebo naopak, úmyselne zľahčujú – emóciu obsiahnutú v spomienke. (…)
Aktuálny súbor Bratislavského bábkového divadla je však naozaj veľmi disponovaný v rôznych smeroch a akrobatická inscenácia Cez okraj je toho dôkazom. Trojicu domácich hercov Peter Pavlík, René Sorád a Lukáš Tandara doplnila ešte hosťujúca herečka Timea Rošková, ktorá na lanách v jednom momente predviedla takmer gymnastickú bravúru.
Katarína K. Cvečková: Veríme, že svet nemôže byť zariadený zle. In: mloki.sk, 28. 9. 2024
Autorka: Eliška Brtnická a kol.
Réžia: Eliška Brtnická
Dramaturgia: Ondřej Holba
Hudba: Stanislav Abrahám
Scéna a kostýmy: Lucia Račková
Svetelný dizajn: Katarína Ďuricová
Eliška Brtnická je režisérka, choreografka a performerka. Vyštudovala nonverbálne divadlo na pražskej Akadémii múzických umení. Dlhodobo sa venuje umeleckému výskumu v oblasti súčasného cirkusu. Hľadá umelecký jazyk, ktorý využíva artistickú techniku a zároveň sa vyhýba vau efektu. Jej tvorba je vizuálne výrazná, rada pracuje v kontexte dokumentu, site-specific, galérií či architektúry. Spolupracuje napríklad s Centrom súčasného umenia DOX, Galériou (A)void, Galériou Benedikta Rejta v Lounoch a projektom Tovární komíny. Za svoju tvorbu získala viacero ocenení.