notifikácie
09:30
Národný dom | 45 min
vek 12+
17 06

Eliška Brtnická a kol.
Cez okraj

Puberta je zložitý proces dozrievania mozgu a hormonálnej sústavy. Ide o evolučne podmienené procesy, ktoré nútia dospievajúceho človeka viac riskovať, vymedzovať sa, získať postavenie v skupine, oddeliť sa od svojej rodiny. Inscenácia Cez okraj pracuje s témou prekračovania zákazov. Nie však zo zlomyseľnosti, ale ako prostriedok skúmania sveta a seba v ňom. Tvorcovia idú k podstate prežívania mladých ľudí a lákavé je, že o balansovaní na okraji hovoria prostriedkami nového cirkusu, predovšetkým formami závesnej akrobacie.

 

 

Autorka: Eliška Brtnická a kol.
Réžia: Eliška Brtnická
Dramaturgia: Ondřej Holba
Hudba: Stanislav Abrahám
Scéna a kostýmy: Lucia Račková
Svetelný dizajn: Katarína Ďuricová

Peter Pavlík, René Sorád, Lukáš Tandara, Timea Rošková a. h.

Eliška Brtnická  je režisérka, choreografka a performerka. Vyštudovala nonverbálne divadlo na pražskej Akadémii múzických umení. Dlhodobo sa venuje umeleckému výskumu v oblasti súčasného cirkusu. Hľadá umelecký jazyk, ktorý využíva artistickú techniku a zároveň sa vyhýba vau efektu. Jej tvorba je vizuálne výrazná, rada pracuje v kontexte dokumentu, site-specific, galérií či architektúry. Spolupracuje napríklad s Centrom súčasného umenia DOX, Galériou (A)void, Galériou Benedikta Rejta v Lounoch a projektom Tovární komíny. Za svoju tvorbu získala viacero ocenení.

Autorka: Eliška Brtnická a kol.
Réžia: Eliška Brtnická
Dramaturgia: Ondřej Holba
Hudba: Stanislav Abrahám
Scéna a kostýmy: Lucia Račková
Svetelný dizajn: Katarína Ďuricová

hrajú: Peter Pavlík, René Sorád, Lukáš Tandara, Timea Rošková a. h.
réžia: Eliška Brtnická

Eliška Brtnická  je režisérka, choreografka a performerka. Vyštudovala nonverbálne divadlo na pražskej Akadémii múzických umení. Dlhodobo sa venuje umeleckému výskumu v oblasti súčasného cirkusu. Hľadá umelecký jazyk, ktorý využíva artistickú techniku a zároveň sa vyhýba vau efektu. Jej tvorba je vizuálne výrazná, rada pracuje v kontexte dokumentu, site-specific, galérií či architektúry. Spolupracuje napríklad s Centrom súčasného umenia DOX, Galériou (A)void, Galériou Benedikta Rejta v Lounoch a projektom Tovární komíny. Za svoju tvorbu získala viacero ocenení.

v zákulisí: Realizácia scény: PRESCONT Výroba: Zita Kollárová, Martina Fintorová, Martina Piatková a Jaroslav Štuller pod vedením Beaty Westrych-Zázrivcovej Zvuk: Dominik Novák, Viktor Őri Svetlo: Jakub Ťapucha, Juraj Čech Javiskoví technici: Marek Duchoň, Ľuboš Hodás, Dominik Prok, Boris Javorský Inšpícia: Daniel Bilský
premiéra: 27.9.2024
recenzie

Za inscenáciou stojí predstaviteľka českého prúdu nového cirkusu Eliška Brtnická a dramaturg Ondřej Holba. Je to ďalší podnetný krok umeleckého vedenia Bratislavského bábkového divadla – ukázať svojim divákom a diváčkam inú poetiku, ďalší zo spôsobov divadelného myslenia. (…) Vďaka inscenácii Cez okraj sa toto umenie dostáva aj k návštevníkom a návštevníčkam BBD.

Lenka Dzadíková: Nestoj na tom kraji, lebo spadneš. In: monitoringdivadiel.sk, 21. 11. 2024

V rámci dramaturgicko-režijného konceptu sa Brtnická spolu s Ondřejom Holbom sústredili na autentické prežívanie strachu, alebo naopak, upriamenie pozornosti na bezhlavé riskovanie. V inscenácii zaznie niekoľko audionahrávok mladých ľudí rozprávajúcich o svojich skúsenostiach a vlastné spomienky prinášajú na javisko aj herci a herečka. Práve tie momenty, keď bezprostredne rozprávajú o svojich zážitkoch, majú najväčší potenciál priblížiť sa k mladému publiku a súčasne sú najefektnejšie. V týchto scénach herecký kolektív najvýraznejšie pracuje s akrobatickými prvkami, ktoré často pôsobia veľmi nebezpečne, čím umocňujú – alebo naopak, úmyselne zľahčujú – emóciu obsiahnutú v spomienke. (…)

Aktuálny súbor Bratislavského bábkového divadla je však naozaj veľmi disponovaný v rôznych smeroch a akrobatická inscenácia Cez okraj je toho dôkazom. Trojicu domácich hercov Peter Pavlík, René Sorád a Lukáš Tandara doplnila ešte hosťujúca herečka Timea Rošková, ktorá na lanách v jednom momente predviedla takmer gymnastickú bravúru.

Katarína K. Cvečková: Veríme, že svet nemôže byť zariadený zle. In: mloki.sk, 28. 9. 2024

fotografie

Autorka: Eliška Brtnická a kol.
Réžia: Eliška Brtnická
Dramaturgia: Ondřej Holba
Hudba: Stanislav Abrahám
Scéna a kostýmy: Lucia Račková
Svetelný dizajn: Katarína Ďuricová


réžia: Eliška Brtnická

v zákulisí:
Realizácia scény: PRESCONT Výroba: Zita Kollárová, Martina Fintorová, Martina Piatková a Jaroslav Štuller pod vedením Beaty Westrych-Zázrivcovej Zvuk: Dominik Novák, Viktor Őri Svetlo: Jakub Ťapucha, Juraj Čech Javiskoví technici: Marek Duchoň, Ľuboš Hodás, Dominik Prok, Boris Javorský Inšpícia: Daniel Bilský

premiéra: 27.9.2024
hrajú:
Peter Pavlík, René Sorád, Lukáš Tandara, Timea Rošková a. h.
Eliška Brtnická

Eliška Brtnická  je režisérka, choreografka a performerka. Vyštudovala nonverbálne divadlo na pražskej Akadémii múzických umení. Dlhodobo sa venuje umeleckému výskumu v oblasti súčasného cirkusu. Hľadá umelecký jazyk, ktorý využíva artistickú techniku a zároveň sa vyhýba vau efektu. Jej tvorba je vizuálne výrazná, rada pracuje v kontexte dokumentu, site-specific, galérií či architektúry. Spolupracuje napríklad s Centrom súčasného umenia DOX, Galériou (A)void, Galériou Benedikta Rejta v Lounoch a projektom Tovární komíny. Za svoju tvorbu získala viacero ocenení.