Výnimočné spojenie Vilikovského literárnej hĺbky a divadelnej inovácie. Slovensko v divadelnej kocke. V centre príbehu stojí postava Iks Ypsilona, dôchodcu a vydavateľského redaktora, ktorý sa vydáva do Rakúska prezentovať slovenskú literatúru. Zároveň kráča aj po stopách rakúskeho autora Thomasa Bernharda. Rozprávanie redaktora otvára priestor na množstvo tragikomických situácií a trefných komentárov na tému rýdzej slovenskej identity, kultúrnych stereotypov, národnej povahy malých európskych národov či postavenia intelektuála v súčasnej spoločnosti.
V Nemecku pôsobiaci režisér Dušan D. Pařízek, známy svojím originálnym prístupom, vkladá do diela Pavla Vilikovského svoj vlastný, viacvrstvový divadelný jazyk. Používa meotar, hru svetla a tieňa. Monológ autora rozdeľuje medzi štyroch hercov – Alexandra Bártu, Ľuboša Kostelného, Roberta Rotha a Richarda Stankeho – pričom každý z nich stelesňuje inú tému: vysporiadanie sa s politickou minulosťou a jej krivdami, únik do literatúry, strach zo starnutia a hľadanie ideálnej lásky. Herci zároveň manipulujú aj s technikou, stierajú hranicu medzi javiskom a hľadiskom, čím diváka vťahujú do hry. Atmosféru inscenácie dopĺňa hudobný sprievod rakúskeho hudobníka Petra Faschinga.
Pes na ceste je divadelnou esejou, ktorá s iróniou a nadhľadom skúma slovenskú povahu a kultúrnu identitu. Nejde však o fňukanie nad našou nedostatočnosťou. Je to odvážny útok na naše vlastenectvo, premýšľanie o tom, čo definuje slovenskosť či všeobecne, čo formuje identitu človeka, ktorý sa narodí ako súčasť malej krajiny. Všetky bolestivo pomenované pravdy však vychádzajú z hlboko zakorenenej lásky k tejto krajine.
Inscenácia získala cenu Dosky 2024 v kategórii Najlepšia inscenácia sezóny. Dušan D. Pařízek získal cenu Dosky 2024 v kategórii Najlepšia réžia sezóny. Alexander Bárta, Ľuboš Kostelný, Robert Roth a Richard Stanke získali za svoj výkon Cenu Nadácie Tatra banky v kategórii Divadlo za rok 2024.
Dušan David Pařízek vyštudoval porovnávaciu literatúru a divadelnú vedu na Ludwig-Maximilians-Universität v Mníchove a réžiu na pražskej DAMU. Pražské komorné divadlo (od roku 2002 do roku 2012 so sídlom v Divadle Komedie), ktoré založil v roku 1998 a viedol do roku 2012, sa stalo jedno z najprestížnejších scén v Českej republike. Za svoju prácu získal rad ocenení. Od roku 2002 pravidelne režíruje v nemeckojazyčných krajinách. Vo svojej tvorbe sa nevyhýba kritike konzumnej spoločnosti a konfrontovaniu elít.
Adaptácia a scéna: Dušan D. Pařízek
Dramaturgia: Miriam Kičiňová, Mário Drgoňa
Kostýmy: Kamila Polívková
Hudba: Peter Fasching