Tajný lodný denník je o hravosti a čírej detskej predstavivosti. Je zhmotnením viery v to, že deti majú v sebe stále dostatok imaginácie, aj keď nad tými dnešnými mnohí zlomili palicu ako nad „screen generáciou“ so zdecimovanou tvorivosťou. Martinská inscenácia dokazuje opak – školákom a školáčkam sa prihovára s vierou v ich predstavivosť a túžbu po dobrodružstve.
Šimon Spišák pôsobí ako divadelný režisér a pedagóg. Vyštudoval bábkarskú réžiu na KALD DAMU v Prahe. Spolupracuje s viacerými slovenskými a českými divadlami na inscenáciách pre deti, mládež a dospelých (Teatro Tatro, Nové divadlo Nitra atď). Jeho inscenácie sa vyznačujú hravosťou, glosovaním, ironizovaním a hyperbolizovaním. Za inscenáciu Anna Franková (Nové divadle, 2017) bol nominovaný na divadelné Dosky v kategórii najlepšia réžia.
Dramaturgia: Róbert Mankovecký
Scéna: Karel Czech
Kostýmy: Karel Czech
Voľná inšpirácia Hviezdoslavovou básnickou skladbou Hájnikova žena. Libreto pre jeleňa, troch performerov a zbor žien. Radikálny performatívny rituál, ktorý prepisuje klasiku do jazyka dneška. Pri súčasnom diskurze o „pravom slovenskom umení“ ide o odvážny a nadmieru výpovedný krok.
Lukáš Brutovský sa v inscenácii Jak jeleň budeš si tam chodiť odvážne konfrontuje s mýtom slovenského literárneho kánonu. Vytrháva z pôvodnej predlohy jednotlivé motívy a fragmenty, aby ich zasadil do aktuálneho kontextu. Prostredníctvom Hviezdoslava odkrýva svet, v ktorom moc deštruuje všetko navôkol. Človek ako neobmedzený pán tu násilne (a neraz doslovne) zneužíva všetko ženského rodu – krajinu, prírodu aj hájnikovu ženu. Drsno-poetický jazyk sa v javiskovom spracovaní premieta do originálnych scénických obrazov využívajúc pri tom rôzne umelecké formy, výtvarné techniky a tanečnú performanciu.
V tomto mnohovrstevnom scénickom obraze sa Hviezdoslavova poézia premieňa na vizuálne a fyzické partitúry, kde sa do konfrontácie dostáva tradícia so súčasnosťou, poézia s protestom a príroda so svetom kapitalizmu. Na základe ústredných tém a formy autorského textu môžeme dielo Lukáša Brutovského vnímať ako voľné pokračovanie jeho predchádzajúcich projektov – D1 (pracovný názov), Iokasté, Odliv. No tu ide ešte ďalej – do temnejšieho lesa národnej identity, kde sa každý krok stáva drsnejšou výpoveďou.
Lukáš Brutovský absolvoval divadelnú réžiu a dramaturgiu na VŠMU. Režijne spolupracuje s viacerými slovenskými aj českými divadlami. V roku 2014 sa stal laureátom ceny českých Divadelních novin za najlepšiu réžiu sezóny za inscenáciu hry Maryša v brnianskom HaDivadle. V rokoch 2015 – 2024 bol umeleckým šéfom Slovenského komorného divadla v Martine. Okrem réžií sa podieľa na tvorbe inscenácií aj ako prekladateľ, autor adaptácií a hudobný skladateľ. Je autorom niekoľkých divadelných hier. Inscenácie v jeho réžii získali viacero ocenení. Od roku 2023 je pedagógom na VŠMU.
Libreto: Lukáš Brutovský
Dramaturgia: Miro Dacho
Choreografia: Stanislava Vlk Vlčeková
Asistentka choreografie: Zuzana Burianová
Scéna: Juraj Poliak
Kostýmy: Katarína Holková
Hudba: Lukáš Brutovský
Video: Matouš Ondra