Absolventská inscenácia 3. ročníka Katedry herectva na Akadémii umení v Banskej Bystrici prináša na javisko životné osudy bývalej československej atlétky a svetovej rekordérky Zdeny Koubkovej (1913 – 1986). Táto kontroverzná postava československého športu vyrastala vďaka anatomickej anomálii ako dievča. V dospelosti však zistila, že je fakticky muž. Inscenácia na pomedzí dokumentu a grotesky ponúka priamu výpoveď človeka, ktorý úprimne túži nájsť svoju pravú tvár, identitu a dôstojné miesto v spoločnosti. Hoci sa príbeh odohráva v prvej polovici 20. storočia, viaceré momenty a spoločenské otázky sú mrazivo aktuálne aj dnes.
Peter Palik vyštudoval bábkarskú réžiu a dramaturgiu na DF VŠMU. V roku 2009 sa stal dramaturgom v Bábkovom divadle Žilina a stál pri založení festivalu Bábková Žilina. V rokoch 2014 – 2017 bol interným režisérom v Spišskom divadle. V súčasnosti pôsobí ako pedagóg na Akadémii umení v Banskej Bystrici a je umeleckým šéfom Divadla Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene. Za svoju umeleckú tvorbu získal viaceré významné ocenenia doma i v zahraničí.
Preklad, scéna, kostýmy: Peter Palik
Pohybová spolupráca: Soňa Kočanová
Pedagogické vedenie: Tomáš Mischura, Filip Jekkel
Produkcia: Michal Ditte
Kathak je jedným zo šiestich tradičných indických tancov. Hovorí o láske a vykonávajú ho ako muži tak aj ženy. Vytvorili ho kathakasi, profesionálni rozprávači, ktorí spájali pohyby, pieseň a drámu. Kathak začal ako chrámový tanec, ale neskôr sa stal populárnym na dvoroch vládcov. Slovo „chinta“ v preklade z hindčiny znamená úzkosť.
Kathakchinta sa ponára do fenoménu výkonnostnej úzkosti, ktorá zasahuje mnohých. V súčasnosti čelíme tlaku, aby sme naplnili rôzne role – byť oddanými partnermi, ochotnými priateľmi, výnimočnými rodičmi a úspešnými profesionálnymi jednotlivcami. Túto zložitú tému skúmajú mladí tvorcovia na príklade dvoch na pohľad obyčajných žien, ktoré sa snažia vyrovnať s očakávaniami, ktorým musia čeliť. Spoločne si kladú otázku: Ako môžeme predefinovať úspech a prijať svoju autenticitu vo svete, ktorý neustále vyžaduje, aby sme boli „dokonalí“? A nekladieme si tieto prehnané požiadavky sami?
Eva Sofia Baníková je študentkou divadelnej réžie, dramaturgie a teatrológie na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Predtým absolvovala Konzervatórium Jozefa Adamoviča v Košiciach. Mimo akademického prostredia hosťovala v inscenácii Liliom v réžii Martina Čičváka v Národnom divadle Košice. Okrem divadelnej tvorby pôsobí aj ako moderátorka detskej relácie Čo budeme robiť v STVR.
Dramaturgia, scéna a kostýmy: Eva Sofia Baníková
Pohybová spolupráca: Simona Kaščáková, Stela Hrušovská
Hudobná spolupráca: Andrej Bílik
Pedagogické vedenie: Katarína Burdová, Petra Kovalčíková
Produkcia: Michal Ditte
Performancia Correlation skúma vzťah moderného človeka nového milénia a prírody, ktorej zákony a zákonitosti sú súčasťou spoločenského vývoja odnepamäti. Dnes civilizovaný človek neexistuje v súlade s prírodou, ale koexistuje vedľa nej. Aký dopad má spoločensko-technický vývoj na vzťah človeka a prírody? Reflektuje príroda stav nášho vnútra? Je príroda výhradne kladnou hrdinkou?
Martina Chmelanová je študentkou herectva na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Venuje sa herectvu, performancii a pohybovému divadlu. Jej tvorba sa vyznačuje fyzickým nasadením, interdisciplinárnym prístupom a záujmom o experimentálne formy performancie.
Petra Kovalčíková absolvovala inscenáciou Arabská noc v roku 2014 štúdium divadelnej réžie na Akadémii umení a vďaka tomuto projektu sa zúčastnila na medzinárodných študentských festivaloch. Po ukončení štúdia pracovala ako manažérka Divadla Akadémie umení. V Bábkovom divadle na Rázcestí dramaturgicky spolupracovala na projekte Monológy na doma. V súčasnosti je pedagogičkou na Katedre réžie a dramaturgie na Akadémii umení v Banskej Bystrici.
Hudba: Adam Litvik
Scénografia: Kristína Ligačová
Video: Mahdalyna Buriadnyk
Produkcia: Michal Ditte