Antigona (podľa Sofokla a iných) dejovo preberá z pôvodného Sofoklovho diela len minimum, ktoré na javisku prezentuje vo fragmentoch, v značnej skratke a len prostredníctvom odkazov na jednotlivé obrazy a dejstvá gréckej hry. Tvorcovia, na čele s režisérom Patrikom Krebsom a dramaturgičkou Uršuľou Kovalyk, neponúkajú ucelené rozprávanie, ale sústredia sa na hľadanie paralel tohto antického príbehu a privátnych osudov jednotlivých hercov a herečiek. Inšpirovali sa ústredným Sofoklovým motívom porušenia právneho poriadku, ktorý je v rozpore s poriadkom morálnym. Účinkujúci zdieľajú vlastné skúsenosti, kedy pod tlakom vnútorných zásad či potrieb porušili všeobecne dané spoločenské pravidlá. Inscenácia ponúka hlboký a jedinečný zážitok aj vďaka autentickosti výpovedí a nesie v sebe silu navodiť katarzný moment vlastný antickej tragédii.
Divadlo bez domova už niekoľko rokov systematicky vytvára tvorivé príležitosti pre rôzne sociálne vylúčené skupiny ľudí. So svojou tvorbou sa v Hlavnom festivalom programe predstaví po prvý raz. Je to predovšetkým vďaka kvalite inscenácie, ale súvisí to tiež s dlhodobou ambíciou festivalu prezentovať tvorbu menšín a znevýhodnených skupín v našej spoločnosti.
Dramaturgia: Uršuľa Kovalyk
Hudba: Oskar Rózsa
Scéna a kostýmy: Divadlo bez domova
Produkcia: Tomáš Kubiš
Patrik Krebs, principál a spoluzakladateľ Divadla bez domova, vyštudoval herectvo na VŠMU. Absolvoval viacero výcvikov z oblasti dramaterapie a umelecko-expresívnych prístupov. Je učiteľom cudzích jazykov, hrá na rôzne hudobné nástroje, miluje prírodu a nikdy nekončiace učenia sa.
Dramaturgia: Uršuľa Kovalyk
Hudba: Oskar Rózsa
Scéna a kostýmy: Divadlo bez domova
Produkcia: Tomáš Kubiš
Patrik Krebs, principál a spoluzakladateľ Divadla bez domova, vyštudoval herectvo na VŠMU. Absolvoval viacero výcvikov z oblasti dramaterapie a umelecko-expresívnych prístupov. Je učiteľom cudzích jazykov, hrá na rôzne hudobné nástroje, miluje prírodu a nikdy nekončiace učenia sa.
Inscenačný tvar je síce jednoduchý, no to mu svedčí a podporuje čistotu človečenstva a ľudskosti nielen ansámblu, ale aj posolstva, ktoré odovzdáva svetu. Minimalizmus je prítomný v štruktúre, ktorá sprostredkúva antický príbeh o Antigone, autorsky upravený a zameraný na základný konflikt medzi ňou a vládcom Kreontom, medzi človekom a mocou. Ten je úderný a zrozumiteľne komunikovaný, vďaka úprimnosti hereckého súboru azda ešte o čosi viac. (…)
Inscenácia Antigona podľa Sofokla a iných sa tak v spracovaní Divadla bez domova stáva bytostne politickou – podnecuje naše myslenie a formuje občianske postoje. Potvrdzuje, že skutočným posolstvom divadla spätého s polis je spoločensko-politická reflexia, angažovanie a zapájanie najrôznejších skupín obyvateľstva. A senzitívnejším divákom umožňuje pocítiť katarziu: „Prišla som na tento svet milovať, a nie nenávidieť,“ hovorí jedna z herečiek v postave Antigony. „Buďte šťastní,“ praje všetkým prítomným po skončení predstavenia režisér a principál divadla Patrik Krebs.
Alexandra Rychtarčíková: Blažení, ktorí nezakúsili strasť.
In: mloki.sk, 23. 12. 2023
Dramaturgia: Uršuľa Kovalyk
Hudba: Oskar Rózsa
Scéna a kostýmy: Divadlo bez domova
Produkcia: Tomáš Kubiš
Patrik Krebs, principál a spoluzakladateľ Divadla bez domova, vyštudoval herectvo na VŠMU. Absolvoval viacero výcvikov z oblasti dramaterapie a umelecko-expresívnych prístupov. Je učiteľom cudzích jazykov, hrá na rôzne hudobné nástroje, miluje prírodu a nikdy nekončiace učenia sa.