Tento rok sa prvýkrát na festivale predstavili študentky divadelnej vedy, ktoré odprezentovali výsledky svojej ročnej práce na rekonštrukciách inscenácií martinského divadla. Čo vôbec je rekonštrukcia inscenácie a ako prebieha výučba na Katedre divadelných štúdií, nám priblížila teatrologička a pedagogička Martina Mašlárová.
Ako vznikol nápad prezentovať na festivale ročníkové práce študentiek divadelnej vedy?
Tento nápad vznikol v súvislosti s osemdesiatym výročím martinského divadla, ktoré sme prepojili s témou tohtoročných ročníkových prác študentiek druhého ročníka bakalárskeho stupňa na divadelných štúdiách. Keď sme uvažovali nad výberom, zamerali sme sa na inscenácie, ktoré sa témou dotýkali biografie historických osobností. Martinské divadlo je jedným z centier kultúry, má silné genius loci a zároveň má vo svojom repertoári viacero takýchto inscenácií. Zdalo sa nám to preto ako dobrý fokus. Následne sme sa snažili túto myšlienku rozviť ďalej a výsledkom je, že sme prišli na festival. V rámci junior dňa sa prezentujú najmä študenti a študentky praktických odborov umeleckých škôl a tie teoretické sú v úzadí. Z tohto dôvodu sme chceli predstaviť aj to, čo robia naši študenti a študentky na divadelných štúdiách.
Aký je zámer zadania, v ktorom sa študenti a študentky počas roka venujú práci na rekonštruovaní inscenácie, ktorá môže byť už roky po derniére?
Pre akýkoľvek teatrologický výskum je veľmi dôležitá práca s materiálmi – zdrojmi. Nemusí to byť len prípad rekonštrukcie zderniérovanej inscenácie. Podstatné je, osvojiť si schopnosť analyzovať, selektovať a vyhodnotiť poznatky aj v rámci viacerých reflexií, ktoré boli napísané a zachované k inscenácii. Kľúčové je vytvoriť na základe tohto poznania plastický obraz o tom, ako niečo vyzeralo. V prípade divadla, ktoré je prchavé, je to ešte hodnotnejšie. Výsledkom zadania by preto mala byť schopnosť, napríklad pri práci s inscenačnou fotografiou, vyhodnotiť prvky toho, ako mohla vyzerať scénografia či herectvo. Skrátka, analyzovať dokumentačný materiál a následne ho syntetizovať do podoby kompaktného obrazu o inscenácii, s ktorou nemali osobnú skúsenosť. Súčasťou zadania je aj kritérium, že by nemali vidieť záznam inscenácie. Plastickú predstavu o rekonštruovanej inscenácii by preto mali dosiahnuť len na základe prameňov a sekundárnej literatúry.
Čo ešte zahŕňa štúdium divadelnej vedy?
Štúdium na Katedre divadelných štúdií má rôzne podoby a venuje sa rôznorodým disciplínam. Obsahuje všetko od predmetov, ktoré sú zamerané na teóriu či dejiny svetového, slovenského a českého divadla, cez výučbu, ktorá je zameraná na analýzu textu alebo inscenácie, až po výsledok, kedy študenti a študentky dokážu vnímať divadelné dielo ako syntézu rôznych zložiek. Myslím si, že takáto kombinácia štúdia sa nezaobíde bez presahov do iných vedných disciplín. Od študentov a študentiek sa očakáva, že sa budú zaujímať o divadelné dianie a budú mať priamy kontakt s divadlom, napríklad aj na festivaloch. Celé štúdium je prípravou na prácu teatrológa, teatrologičky, divadelného kritika, kritičky, historika, historičky a tak ďalej.
Ako hodnotíš dnešný debut študentiek divadelnej vedy? Je to podľa teba začiatok tradície?
Myslím si, že to dopadlo veľmi dobre. V publiku boli najmä martinskí divadelníci a divadelníčky, ktorí a ktoré dokonca pracovali na rekonštruovaných inscenáciách. Celá prezentácia sa niesla vo veľmi konštruktívnom a uvoľnenom duchu. Naše študentky ukázali, že odviedli dobrú prácu. Otázka začiatku tradície bude závisieť od dohody s festivalom. Osobne si myslím, že by to nebolo zlé. Prakticky si osvojiť prezentáciu pred publikom je pre študentov a študentky našej katedry prínosné a považujem to za niečo, čo by mohlo byť pútavé nielen pre divadlo, ale aj pre divadelných tvorcov a tvorkyne.
Za rozhovor ďakuje
Alžbeta VAKULOVÁ