Drsné, špinavé, pohybové, utopistické, aktuálne a autorské. Aj tak by sa dali charakterizovať inscenácie, v ktorých účinkoval herec Jakub Jablonský na tohtoročnom festivale Dotyky a spojenia.
Tento rok sú v programe festivalu dve inscenácie, v ktorých účinkujete – Amatéri Divadla Petra Mankoveckého a Emily Divadla NUDE. Cítite medzi inscenáciami nejakú spojitosť?
Pre mňa sú to dve úplne odlišné témy. Amatéri sú o blízkej budúcnosti, v ktorej AI (umelá inteligencia) vytvorí utopický svet. Emily je o nerovnoprávnosti medzi mužom a ženou, toxickej maskulinite a boji žien za svoje práva. Problém s Emily by v budúcnosti, ktorú máme v Amatéroch, ihneď vyriešila AI. Amatéri boli pre mňa fascinujúci práve prepojením pohybového divadla a témy, ktorá je veľmi pútavá – ľudská nespokojnosť. Reflektoval by som to na príklade Dostojevského Zápiskov z podzemia, kde sa píše, že nech človeku dáme čokoľvek, nájde niečo, prečo bude nespokojný. Samotná inscenácia končí otázkou „kedy konečne budú šťastní?“ Emily som chcel po prečítaní textu odmietnuť, keďže veci, ktoré tam ja stvárňujem a rozprávam, sú neuveriteľne vzdialené mojej realite a môjmu svetu. Nevedel som si sám seba predstaviť ich hovoriť. V procese som ostal len kvôli vnútornému pocitu, že téma je dôležitá a mala by byť povedaná. Zároveň veci, ktorých interpretom som ja, musia zaznieť drsne a špinavo. Bola to obrovská výzva ponoriť sa do niečoho pre mňa až tak bolestného.
V oboch prípadoch ide o autorské texty. Obohacuje, prípadne obmedzuje to váš tvorivý prístup?
Limity tam nevidím, ja milujem prácu na autorských textoch. Od začiatku viem, do čoho idem a čo bude nosná téma. Zároveň autorský text ponúka väčšiu slobodu. Je možné ho jednoduchšie upraviť, prispôsobiť danému hercovi/herečke. Mňa vždy veľmi poteší, keď ma niekto osloví do autorských projektov. Je to pre mňa oveľa silnejšie ako ponuka textu od Čechova – čím ho nedehonestujem, jeho diela sú dôležité. Osobne už v divadle nevyhľadávam „klasiky“, nefascinuje ma snaha takýmito textami reflektovať súčasné problémy. Podľa mňa už ani tak neprehovárajú k divákovi, oproti tomu keď na tú istú tému vytvoríme autorský text. Hoci som divadelník, staré texty vo mne evokujú krásne príbehy alebo niečo, čo už sme veľakrát počuli a ideme sa na to pozrieť, no úplne nás oddeľujú od vlastnej reality. Aspoň mne sa to pravidelne deje, aj keď je inscenácia spravená dobre.
Je niečo, čo vás v rámci tvorby týchto inscenácií názorovo ovplyvnilo?
Všetko. Divadlo ma celkovo veľmi ovplyvnilo ako človeka. Ešte predtým, ako som sa vďaka Janke Oľhovej ponoril do divadelného sveta, patril som k radikálnejšej časti spoločnosti. Bol som vychovaný v prostredí, v ktorom sa volil Kotleba a odoberal Zem a vek, a toto prostredie ma determinovalo. Divadlo ma vlastne vytiahlo z mnohých veľmi pohnutých názorov, či už politických, ľudských alebo spoločenských. Takže sám seba si môžem vziať za príklad, že umenie dokáže človeka ovplyvniť a posunúť ho na zdravšiu cestu životom.
V oboch inscenáciách je veľmi výrazná pohybová stránka. Čerpáte pri budovaní hereckej postavy aj z vašich pohybových znalostí?
Určite áno, pri každom procese viac a viac. Telo už je na to naučené. Hlavne ma baví spolupráca s choreografkami, zatiaľ to teda vždy boli ženy – Stanislava Vlčeková a Barbora Janáková. Majú úplne odlišný prístup. Barbora vidí, ako by to asi malo vyzerať a Stanka viac hľadá priamo s nami a vychádza z nás. Pre mňa sú to dve rôzne školy do života, za ktoré som veľmi vďačný.
Máte nejaké dielo, ktoré je pre vás zdrojom inšpirácie, prípadne, na ktorom by ste chceli v budúcnosti spolupracovať?
Mám. Z čoho som vlastne prekvapený. Tom Stoppard napísal rozhlasovú hru Dark Side na motívy The Dark Side of the Moon od Pink Floyd. Odkedy som o tom prvýkrát počul, tak snívam, že sa objaví na javisku. Je to fascinujúco napísaná hra, ktorá má potenciál byť nielen rozhlasovou.
Za rozhovor ďakuje
Alžbeta VAKULOVÁ