Prvý deň festivalu bol venovaný najmä predstaveniam študentských inscenácií. Jednou z nich bola aj Čajka v podaní hereckého ročníka VŠMU a v pedagogickej réžii profesora Romana Poláka. Porozprával nám, čo sa snaží odovzdať mladej hereckej generácii, aký je rozdiel medzi prácou so študentmi a profesionálnymi hercami aj prečo ho stále láka Čechov.
Pôsobíte ako vedúci Katedry réžie na VŠMU. Akí sú dnešní študenti?
Rôzni, a to je výborné. Každý má nejakú inú predstavu o tom, čo je divadlo. Našou úlohou je ich na škole naučiť alebo sa aspoň pokúsiť ich nadchnúť pre základné divadlo ̶ dobré, realistické, nepopisné, ozvláštnené. Jednoducho, aby sa z režisérov stali režiséri a z hercov herci. Potom je tam, samozrejme, aj veľký priestor na to, aby si každý prešiel svojím vlastným experimentom a hľadal individuálnu cestu v divadle a v divadelných formách.
Čo je gro poznatkov, ktoré sa snažíte študentom odovzdať?
Povedal by som, že škola funguje na prierezoch histórie, klasických základoch a ten majster – a teraz to nemyslím nejak „nabubralo“ – učí svojich študentov to, čo on vie. Každý z pedagógov herectva aj réžie má trošku iný prístup, kladie na niečo iné dôraz. Ide o to, že to „základné“ divadlo má mať nejaký zmysel, nejakú zápletku, dramatický konflikt. Ak by sme si spomenuli na Picassa, mali by sme pred očami jeho kubistické obrazy. Predtým však maľoval klasické maľby a svojou vlastnou cestou sa dopracoval k danej štylizácii. A myslím si, že toto je základný pôdorys – naučiť základy a potom dať voľnosť v hľadaní vlastného smerovania. Už po pár rokoch je vidno, ktorý dramaturg alebo režisér pôjde viac smerom k nezriaďovanému divadlu a bude hľadať inú cestu, a ktorí sa budú pokúšať vstúpiť do štátnych divadiel. Každý zo študentov sa musí rozhodnúť, ktorou cestou pôjde.
Čo stojí za dramaturgickým výberom Čajky a prečo sa opakovane vraciate k Čechovovi?
Čechov je najkomplikovanejší dramatický autor, pretože jeho hry nie sú modelové, príbeh v nich sám osebe nenesie dramatično. V jeho hrách sa na prvé prečítanie zdá, že sa v nich takmer nič nedeje. Ide o vloženie konkrétnych situácií do ľudských osudov, skúseností vnútorného sveta a súčasnej psychológie človeka. Nejde o to, aby sme robili nejaký obrázok z minulého sveta alebo ho rekonštruovali. Dôležité je vdýchnuť do postáv, ktoré boli napísané pred viac ako sto rokmi, súčasnú psychológiu, pocit dnešného človeka. Preto ma pri Čechovovi – podobne ako pri Shakespearovi – vzrušuje hľadať kľúč, vďaka ktorému nebude daná hra pôsobiť ako renesančný obrázok, ale vytvorí situácie, ktoré sú univerzálne, či už v alžbetínskom alebo v súčasnom divadle.
Čo vám prináša inscenovanie klasických textov s dnešnými študentmi?
Vzťah ku klasike treba nájsť, netreba to brať tak, že sa stačí naučiť nejaké slová a vytvoriť základné situácie. Inscenovanie uznávaných autorov vyžaduje neporovnateľne viac práce, než na súčasných textoch, ktoré sú napísané dnešným jazykom, a tak aj bližšie mladým ľuďom. Mnohí majú pocit, že keď sa niečo povie, je to už vlastne jasné. Ale vytvárať situácie či postavy a nachádzať v sebe rôzne roviny myslenia, cítenia a racionality, to by malo byť pre herca aj režiséra celoživotné poslanie.
Ak je tam rozdiel, ako sa líši vaša práca so študentmi a v profesionálnom divadle?
V zásade v ničom. Rozdiel je iba v tom, že ak pracujem v profesionálnom divadle so skutočne dobrými hercami, s ktorými som už robil a ktorí vedia, čo od nich očakávam a aké je to dobrodružstvo vzájomne sa ovplyvňovať, časť práce je už viac menej za nami a pokračujeme v nej ďalej. So študentmi to treba budovať.
Festival Dotyky a spojenia je pomenovaný podľa vašej inscenácie Marivauxovho Sporu z roku 1988. Ako sa na túto inscenáciu pozeráte s odstupom času?
Ja neviem. Koľko je to už rokov? Štyridsať? Krásne sa na to pozerám. Vzrušuje ma to rovnako, ako keď som mal šesť až osem rokov a prvýkrát išiel na bicykli. Všetko je to krásne, keď človek spomína na svoju mladosť.
Za rozhovor ďakuje
Ivana TOPITKALOVÁ