Zatracovanie či démonizovanie žien, ktoré „vystupujú z radu“ sprevádzajú ľudské dejiny od ich začiatku. Mestské divadlo Žilina reflektuje túto tému cez príbeh prvej ženy Lilith. Jednu jej verziu stvárňuje v rovnomennej inscenácii aj herečka Andrea Juhásová.
Text inscenácie Lilith je bezpochyby špecifický. Aký máš k nemu vzťah ty?
Veľmi pozitívny. Miklósa Forgácsa poznám dlho, učil ma na konzervatóriu. Vedela som teda dopredu, ako asi rozmýšľa a aké témy prináša. Dokonca, keď som nastúpila do hereckého súboru Mestského divadla, tak medzi mojimi prvými inscenáciami bola Bezzubatá, ktorej text tiež napísal on. Bola to moja obľúbená inscenácia, mala som tam etudu mŕtvoly vo vreci. Keby som však mala porovnať tieto dva texty, tak Bezzubatá bola pre mňa náročnejšia ako Lilith. A hoci Miklós nemá rád, keď sa v súvislosti s jeho textom spomína slovo metafora, mám pocit, že v Bezzubatej sme toho museli odkrývať viac. Pri Lilith som sa bála mojich vlastných predsudkov, lebo sa často spája s démonickosťou. Tento text ju však ako persónu oddémonizoval. Je to žena, ktorá má svoj názor, chce právo rozhodovať sama za seba, má svoje hranice a nechce, aby jej niekto diktoval, čo má robiť. Chce patriť len sebe.
Aký bol tvoj vzťah k téme feminizmu pred a po tejto inscenácii?
Touto témou sa neustále zaoberám. Neviem odrecitovať nejakú definíciu či poučku, pre mňa ide skôr o jednotlivé situácie, ktoré ako žena nielen zažívam, ale aj robím. Napríklad, keď som nedávno zaparkovala, a to veľmi zle, zatrúbil na mňa smetiar a úprimne som sa mu ospravedlnila slovami: „prepáčte, že parkujem ako žena“. Až neskôr som sa spamätala, čo som to vlastne povedala. Alebo keď sme raz išli bývalým partnerom na oslavu, bol tam aj jeden známy, ktorý sa na mňa pozrel a povedal „tak by som ťa vymačkal za ten tvoj zadok,“ a môj vtedajší priateľ mu odpovedal „však môžeš“. Vtedy sa ma to nesmierne dotklo, že niekto rozhoduje namiesto mňa, čo so mnou môžu iní robiť. Tých prípadov je veľa. Momentálne chcem len dosiahnuť vlastnú nezávislosť, slobodu a rovnocenné finančné ohodnotenie.
Koho by si označila za dnešné Lilith?
Dnešné verzie Lilith vnímam cez predstavy o ženách, ktoré sa rozhodli nevydať a nerodiť. Aj ja som bola vedená k takej postupnosti – ísť na výšku, počas nej sa zasnúbiť, po nej sa ideálne vydať a mať deti. Cítim, že sa to už otáča a roly sa pomaly menia, dokonca niektorí muži idú aj na materskú. Pre mňa je Lilith tou žena, ktorá je za svoje rozhodnutia odsudzovaná. Býva označovaná za drzú, alebo že si veľa dovoľuje a nedá sa s ňou fungovať, a to len preto, že má názor.
Lilith má priam nedivadelnú formu, keďže gro je natočené vopred a naživo hráte iba jednu scénu. Ako došlo k výslednému tvaru tejto inscenácie?
Skúšobný proces bol od začiatku štandardný. Najskôr sme mali čítačky, potom sme išli do priestoru. Problém a s ním aj prvok videa prišiel až keď sme sa dozvedeli, že by sa diváci nemohli v divadle pohybovať tak, ako sme potrebovali. Síce nás najskôr mrzelo, že nebudeme hrať naživo, nakoniec nám to ale veľa dalo.
V Mestskom divadle Žilina pôsobíš už niekoľko sezón. Toto divadlo je známe svojou dramaturgickou orientáciou na súčasnú drámu. Čo to pre teba ako herečku znamená?
Úprimne povedané, ja som práve kvôli tomu nastúpila do tohto divadla. Od vysokej školy som sledovala ich inscenácie aj dramaturgický plán. Nehovorím, že by som si nezahrala v inscenáciách „klasických“ hier, ale mám rada súčasnú drámu, najviac Schimmelpfenniga. Aktuálna dráma je niečo, čo ma baví a na čom sa veľa učím. Nielen ako herečka, ale aj ako človek. Vďaka tomu som získala aj istý nadhľad, neustále sa posúvam a obohacujem.
Za rozhovor ďakuje
Alžbeta Vakulová