Aký vzťah máme k štátnym symbolom a čo definuje našu hrdosť a lásku k vlastnej krajine? Putovná inscenácia Slováci ožijú. Hymna pre 21. storočie spája tri absolútne odlišné poetiky a formy cez prizmu troch výrazných umelcov. Vznikla na základe výzvy nájsť tón novej hymny Slovenskej republiky (toto zadanie vzniklo ešte pred reálnou správou o novom aranžmáne hymny) a prináša originálny pohľad na našu súčasnú spoločensko-politickú situáciu.
Režisér Adam Dragun sa vo svojom Referáte, či skôr mystifikačnej prednáške, snaží spomenúť si na monológ Daniela Fischera z inscenácie SND Mojmír II., ktorý zásadne ovplyvnil jeho profesijné smerovanie. Monológ v podaní Daniela Fischera napokon aj odznie, ale vytrhnutý z pôvodnej Ballekovej inscenácie už nesie iné významy. V inom priestore hľadá herec Peter Ondrejička vo svojom stand-upe Nad Tatrou je depka v réžii Silvie Vollmann novú hymnu v popových šlágroch Duchoňa, Elánu či Petra Nagya. V hokejovom drese a s gitarou v ruke prináša uvoľnenejší formát, ale rovnako tristnú výpoveď. Divácke putovanie zakončí audiovizuálna performancia v réžii Júlie Rázusovej, ktorej súčasťou je prehovor Zapamätaj mi krajinu bez ľudí spisovateľky Ivany Gibovej. Sugestívny Gibovej text, nahovorený samotnou spisovateľkou, úprimne vyjadruje autentickú frustráciu nad „krajinou krojovanej nenávisti“. Tieto tri odlišné formy sa plynule prepletajú a vytvárajú kolektívny zážitok, ktorý sa odohráva v netradičných priestoroch divadla.
Slováci ožijú. Hymna pre 21. storočie je projekt, ktorý s absolútnou precíznosťou reaguje na aktuálnu diskusiu o národnej hrdosti a jej zneužívaní pre politické ciele, a to spôsobom, ktorý je diváka schopný nielen znepokojiť, ale aj inšpirovať k novému pohľadu na našu spoločnosť a jej hodnoty.
Upozornenie: Putovná inscenácia, pri ktorej sa diváci a diváčky presúvajú po schodoch a čiastočne aj stoja.
Koncept: Alžbeta Vrzgula
1. performancia:
Text a réžia: Adam Dragun
Scénografia: Klára Dolník
Svetelný dizajn: Róbert Mačkay, Martin Hodoň
2. performancia:
Text a réžia: Silvia Vollmann
Kostýmy: Bet Moth
Hudobná spolupráca: Martin Iso Krajčír
Svetelný dizajn: Róbert Mačkay, Martin Hodoň
3. performancia
Libreto: Ivana Gibová
Hudba: Martin Rázus ml.
Kostýmy: Diana Strauszová
Svetelný dizajn: Róbert Mačkay, Martin Hodoň
Adam Dragun je divadelný režisér, performer a autor textov. Aktuálne študuje program Alternativní divadlo na pražskej KALD DAMU. Jeho práce sa pohybujú na hranici reality a fikcie či manipulácie a úprimnosti. Spolupracoval s divadlami na Slovensku, v Čechách a v Poľsku. Publikuje texty o divadle a filozofii. Tvorí a spieva v post-punkovej kapele Berlin Manson.
Júlia Rázusová je divadelná režisérka, ktorá pôsobí na nezávislej scéne ako aj v zriaďovaných divadlách na Slovensku a v Českej republike. Je absolventkou réžie VŠMU. Momentálne sa ako doktorandka na KALD DAMU v Prahe zaoberá dialógom fyzického konania a textu. V rokoch 2013 – 2020 pôsobila ako umelecká šéfka Prešovského národného divadla. V roku 2020 spoluzaložila divadelné zoskupenie Slzy Janka Borodáča, ktoré sa popri experimentálnej tvorbe venuje skúmaniu divadelných techník a metód.
Silvia Vollmann je divadelná režisérka a venuje sa prevažne autorskému divadlu. Vyštudovala bábkarskú réžiu a dramaturgiu na VŠMU v Bratislave. Spolupracovala a hosťovala s viacerými zriaďovanými a nezriaďovanými scénami na Slovensku a v Českej republike. Od roku 2017 je umeleckou šéfkou progresívnej olomouckej scény Divadlo na cucky zameranej na súčasnú dramaturgiu, občiansku angažovanosť a aktuálne spoločenské témy.
Koncept: Alžbeta Vrzgula
1. performancia:
Text a réžia: Adam Dragun
Scénografia: Klára Dolník
Svetelný dizajn: Róbert Mačkay, Martin Hodoň
2. performancia:
Text a réžia: Silvia Vollmann
Kostýmy: Bet Moth
Hudobná spolupráca: Martin Iso Krajčír
Svetelný dizajn: Róbert Mačkay, Martin Hodoň
3. performancia
Libreto: Ivana Gibová
Hudba: Martin Rázus ml.
Kostýmy: Diana Strauszová
Svetelný dizajn: Róbert Mačkay, Martin Hodoň
Adam Dragun je divadelný režisér, performer a autor textov. Aktuálne študuje program Alternativní divadlo na pražskej KALD DAMU. Jeho práce sa pohybujú na hranici reality a fikcie či manipulácie a úprimnosti. Spolupracoval s divadlami na Slovensku, v Čechách a v Poľsku. Publikuje texty o divadle a filozofii. Tvorí a spieva v post-punkovej kapele Berlin Manson.
Júlia Rázusová je divadelná režisérka, ktorá pôsobí na nezávislej scéne ako aj v zriaďovaných divadlách na Slovensku a v Českej republike. Je absolventkou réžie VŠMU. Momentálne sa ako doktorandka na KALD DAMU v Prahe zaoberá dialógom fyzického konania a textu. V rokoch 2013 – 2020 pôsobila ako umelecká šéfka Prešovského národného divadla. V roku 2020 spoluzaložila divadelné zoskupenie Slzy Janka Borodáča, ktoré sa popri experimentálnej tvorbe venuje skúmaniu divadelných techník a metód.
Silvia Vollmann je divadelná režisérka a venuje sa prevažne autorskému divadlu. Vyštudovala bábkarskú réžiu a dramaturgiu na VŠMU v Bratislave. Spolupracovala a hosťovala s viacerými zriaďovanými a nezriaďovanými scénami na Slovensku a v Českej republike. Od roku 2017 je umeleckou šéfkou progresívnej olomouckej scény Divadlo na cucky zameranej na súčasnú dramaturgiu, občiansku angažovanosť a aktuálne spoločenské témy.
V procese vzniku divadelného triptychu, na ktorom sa podieľali Adam Dragun, Silvia Vollmann a Júlia Rázusová, ešte nebolo zrejmé, akou aktuálnou sa stane téma novej podoby hymny. Komponované predstavenie Slováci ožijú! tak vstupuje do kontextu, ktorý ho neúprosne dobieha, modifikuje a dopĺňa. Možno je toto nový zážitok z divadla. Nie opisovať realitu, ale nechávať zažiť a hlbšie si uvedomiť jej odtrhnutie z reťaze. Predstavenie Slováci ožijú! to robí veľmi intenzívne.
Patrik Garaj: Zajtra ministerka odvolá celý národ. Divadlo vstupuje do undergroundu. In: dennikn.sk, 23. 11. 2024
Vznikla tak mozaika rozličných pohľadov viacerých umeleckých osobností, ktoré však spájal spoločný pocit z aktuálnej situácie na Slovensku. Celkovo išlo o akési stretnutie a kolektívne prežívanie toho, čo väčšina z nás žije osamotene v bežné dni. Verejné vypovedanie týchto pocitov či spoločné zdieľanie môže byť v niečom terapeutické.
Diana Pavlačková: Skepsa a frustrácia divo bijú. In: mloki.sk, 17. 12. 2024
Hoci je Gibovej text len o čosi poetickejšou a osobnejšou verziou vrstvenia sťažností na Slovensko, ktorú predviedol Ondrejička v miniatúre Nad Tatrou je depka, jeho posolstvo v nás ostáva ešte dlho po jeho odznení. Nie je to len ďalší záznam v „zozname vážnych ublížení“, rovnako tak nejde ani o manifest nenávisti. Človek, ktorý ku svojej krajine neprechováva žiadny iný pocit okrem odporu, by takú devastujúcu kritiku napísať nedokázal. Gibová nám prináša spoveď zradeného človeka, ktorého tragédiou nie je len to, že je nútený žiť mimo svojej domoviny, ako to vo svojej fatalistickej miniatúre poňal Dragun. Dôležitejšia je skutočnosť, že jeho domovina oňho nestojí, že ním opovrhuje, znevažuje ho a keď ho donúti k odchodu, ešte mu aj ochotne zbalí kufre. Problém nie je, že by sme našu krajinu nenávideli. Problém je, že ju ľúbime až príliš.
Andrej Purkart: Tri výjavy z temnej noci (slovenskej) duše. In: casopiskod.sk, 20. 12. 2024
Koncept: Alžbeta Vrzgula
1. performancia:
Text a réžia: Adam Dragun
Scénografia: Klára Dolník
Svetelný dizajn: Róbert Mačkay, Martin Hodoň
2. performancia:
Text a réžia: Silvia Vollmann
Kostýmy: Bet Moth
Hudobná spolupráca: Martin Iso Krajčír
Svetelný dizajn: Róbert Mačkay, Martin Hodoň
3. performancia
Libreto: Ivana Gibová
Hudba: Martin Rázus ml.
Kostýmy: Diana Strauszová
Svetelný dizajn: Róbert Mačkay, Martin Hodoň
Adam Dragun je divadelný režisér, performer a autor textov. Aktuálne študuje program Alternativní divadlo na pražskej KALD DAMU. Jeho práce sa pohybujú na hranici reality a fikcie či manipulácie a úprimnosti. Spolupracoval s divadlami na Slovensku, v Čechách a v Poľsku. Publikuje texty o divadle a filozofii. Tvorí a spieva v post-punkovej kapele Berlin Manson.
Júlia Rázusová je divadelná režisérka, ktorá pôsobí na nezávislej scéne ako aj v zriaďovaných divadlách na Slovensku a v Českej republike. Je absolventkou réžie VŠMU. Momentálne sa ako doktorandka na KALD DAMU v Prahe zaoberá dialógom fyzického konania a textu. V rokoch 2013 – 2020 pôsobila ako umelecká šéfka Prešovského národného divadla. V roku 2020 spoluzaložila divadelné zoskupenie Slzy Janka Borodáča, ktoré sa popri experimentálnej tvorbe venuje skúmaniu divadelných techník a metód.
Silvia Vollmann je divadelná režisérka a venuje sa prevažne autorskému divadlu. Vyštudovala bábkarskú réžiu a dramaturgiu na VŠMU v Bratislave. Spolupracovala a hosťovala s viacerými zriaďovanými a nezriaďovanými scénami na Slovensku a v Českej republike. Od roku 2017 je umeleckou šéfkou progresívnej olomouckej scény Divadlo na cucky zameranej na súčasnú dramaturgiu, občiansku angažovanosť a aktuálne spoločenské témy.