Inscenácia divadla NUDE Emily sa inšpirovala životom Emily Davison, jednej z najradikálnejších sufražetiek 19. storočia vo Veľkej Británii, ktorej smrť spôsobená zrážkou s dostihovým koňom je dodnes opradená špekuláciami. Autor dramatického textu a režisér inscenácie Michal Belej pracuje s motívom osudu tejto takmer opomenutej historickej postavy, nadväzuje na jej myšlienkové posolstvo a boj za ženské práva, pričom rozvíja širšie úvahy o slobode a identite človeka v súčasnosti. V inscenácii účinkujú dvaja herci – muž a žena, ktorí svojím konaním poukazujú na toxické prejavy nerovného vzťahu medzi zdanlivo silnejším a dominantnejším (muž, väčšina) a tým, resp. tou, od ktorej sa očakáva, že sa podriadi a vyhovie (žena, menšina). Emily je trpkou pripomienkou, že aj po viac ako sto rokoch od prvotných snáh o ženskú emancipáciu nie je rovné postavenie žien v spoločnosti samozrejmosťou.
Štýlovo vyzreté dielo, v ktorom tvorcovia hľadajú reflexiu osobného prežívania vo vyjadrení univerzálnejšej, a o to viac rezonujúcej výpovede. Dramaturgicky, režijne i výtvarne jeden z najzaujímavejších scénických počinov, ktoré na scéne nezriaďovaného divadla v tejto sezóne vznikli.
Dramaturgia: Katarína Mrázek
Scéna a kostýmy: Laura Štorcelová
Hudba: Tomáš Prištiak
Choreografia: Barbora Janáková
Light design: Jakub Ťapucha
Scénická spolupráca: Tomáš Badin, Marek Štuller
Vizáž: Alžbeta Tešediková
Grafický dizajn: Jaroslava Karnoková
Foto: Nora a Jakub
Michal Belej začínal ako autor na internete, od krátkych online memečiek sa vypísal až k niekoľkostranovým offline textom. Ich réžia mu umožňuje zhmotňovať svoje videnie sveta bez hanby a ústupkov. Za svoj najradikálnejší krok považuje odchod z bezpečia stáleho príjmu v reklamnej agentúre na voľnú nohu umelca.
Dramaturgia: Katarína Mrázek
Scéna a kostýmy: Laura Štorcelová
Hudba: Tomáš Prištiak
Choreografia: Barbora Janáková
Light design: Jakub Ťapucha
Scénická spolupráca: Tomáš Badin, Marek Štuller
Vizáž: Alžbeta Tešediková
Grafický dizajn: Jaroslava Karnoková
Foto: Nora a Jakub
Michal Belej začínal ako autor na internete, od krátkych online memečiek sa vypísal až k niekoľkostranovým offline textom. Ich réžia mu umožňuje zhmotňovať svoje videnie sveta bez hanby a ústupkov. Za svoj najradikálnejší krok považuje odchod z bezpečia stáleho príjmu v reklamnej agentúre na voľnú nohu umelca.
Tvorcovia vycítili nielen silne tematicky rezonančný, ale aj performačný potenciál rozličných podôb rebélie ústrednej postavy. Žáner hry vymedzujú ako popovú mozaiku. Belejov režijný rukopis siaha, podobne ako v jeho predošlých inscenáciách, k obnaženej intertextualite dôsledne spojenej do zrozumiteľného tvaru, ktorý nás nabáda odkrývať jednotlivé roviny odkazov. Od začiatku sa objavujú mnohé vizuálne, pohybovo a verbálne kódované popkultúrne referencie.
Veronika Kolejáková: Sme slobodní, a zrazu nie sme.
In: monitoringdivadiel.sk, 19. 12. 2023
Oproti trefným, ale menej prekvapivým naratívom o archetype muža-samca, prináša Belej originálnejšie textové pasáže ironickými konštatovaniami o stave našej spoločnosti. V podobe trpko-vtipných a zároveň úderných bonmotov z úst politickej „elity“ počúvame, že táto krajina je široko-ďaleko tou najlepšou, najsilnejšou a prekvitajúcou. Uvedomujúc si postupne prichádzajúce zmeny po výsledkoch ostatných volieb je náročné sa rozhodnúť, či sa má divák z týchto výrokov smiať alebo má radšej plakať. Belej však úspešne zachováva v texte mieru medzi recesiou a vážnosťou.
Lucia Galdíková: Kedy bude konečne samozrejmé, že ženy a muži majú rovnaké práva?
In: mloki.sk, 18. 12. 2023
V kontexte doterajšej tvorby divadla NUDE ide o herecky, vizuálne a štýlovo vyzreté dielo, v ktorom hľadajú tvorcovia reflexiu osobného prežívania už vo vyjadrení univerzálnejšej, a o to viac rezonujúcejšej výpovedi.
Zuzana Timčíková: I was born free.
In: kød 1/2024
Dramaturgia: Katarína Mrázek
Scéna a kostýmy: Laura Štorcelová
Hudba: Tomáš Prištiak
Choreografia: Barbora Janáková
Light design: Jakub Ťapucha
Scénická spolupráca: Tomáš Badin, Marek Štuller
Vizáž: Alžbeta Tešediková
Grafický dizajn: Jaroslava Karnoková
Foto: Nora a Jakub
Michal Belej začínal ako autor na internete, od krátkych online memečiek sa vypísal až k niekoľkostranovým offline textom. Ich réžia mu umožňuje zhmotňovať svoje videnie sveta bez hanby a ústupkov. Za svoj najradikálnejší krok považuje odchod z bezpečia stáleho príjmu v reklamnej agentúre na voľnú nohu umelca.