Divadelník

notifikácie
19:30
Štúdio | 105 min
vek 15+
PO PREDSTAVENÍ DISKUSIA
27 06

Thomas Bernhard
Divadelník

 

Jubilujúce Slovenské komorné divadlo Martin k 80. výročiu svojho vzniku pripravilo inscenáciu, ktorej hlavnou témou je samotné divadlo. Nejde však o žiadnu oslavnú ódu, práve naopak, Divadelník ponúka drsný a ironický pohľad na divadelné umenie, divadelnú prax, no rovnako aj na spoločenské prostredie, v akom divadlo vzniká. Hlavnú úlohu divadelníka Bruscona, ktorý v hre Thomasa Bernharda prichádza do miestnej krčmy (tzn. do akéhokoľvek zapadákova) zahrať svoje predstavenie, stvárňuje v protiklade k textu žena – herečka Jana Oľhová. Vďaka jej skvelému výkonu ešte silnejšie a zároveň aj vtipnejšie vyznieva kritika egocentrického patriarchu, riaditeľa divadla, veľkého herca, jednoducho muža presvedčeného o svojej výnimočnosti a genialite, ktorý si na paškál berie všetkých a všetko, od (neschopných) členov svojej rodiny cez divákov (ktorí nechápu jeho veľké umenie) až po celú krajinu.

 

Režisér Michal Hába, ktorý v SKD Martin hosťuje po prvý raz, kritickú líniu rozvíja ešte ďalej a do martinskej inscenácie vnáša aj viac než aktuálnu otázku významu umenia vo svete rútiacom sa do klimatickej katastrofy – načo je nám divadlo, ktoré túto skutočnosť nereflektuje?

Preklad: Viktória Janoušková
Dramaturgia: Róbert Mankovecký
Dramaturgická spolupráca: Veronika Linka
Scéna a kostýmy: Lucia Škandíková
Hudba: Jindřich Čížek
Asistent réžie: Martin Krč

Jana Oľhová, Katarína Dírerová a. h. , Matej Babej, Zuzana Rohoňová, Marek Geišberg, Ivana Matuľová a. h. , Tatiana Goldmannová a. h.

 

Michal Hába vyštudoval réžiu na Divadelnej fakulte AMU v ateliéri Miroslava Krobota. Asistoval Dušanovi D. Pařízkovi v pražskom divadle Komedie, absolvoval stáže v berlínskych divadlách Volksbühneam Rosa-Luxemburg-Platz a Maxim Gorki Theater. Venuje sa interpretačnému aj autorskému divadlu, hlási sa k politickému divadlu, založenému na brechtovských princípoch. Na poli nezávislého divadla pracuje so svojou divadelnou skupinou Lachende Bestien, ktorá pôsobí v Divadle X10.

V predstavení sa používajú vulgarizmy.

Preklad: Viktória Janoušková
Dramaturgia: Róbert Mankovecký
Dramaturgická spolupráca: Veronika Linka
Scéna a kostýmy: Lucia Škandíková
Hudba: Jindřich Čížek
Asistent réžie: Martin Krč

hrajú: Jana Oľhová, Katarína Dírerová a. h. , Matej Babej, Zuzana Rohoňová, Marek Geišberg, Ivana Matuľová a. h. , Tatiana Goldmannová a. h.
réžia: Michal Hába

 

Michal Hába vyštudoval réžiu na Divadelnej fakulte AMU v ateliéri Miroslava Krobota. Asistoval Dušanovi D. Pařízkovi v pražskom divadle Komedie, absolvoval stáže v berlínskych divadlách Volksbühneam Rosa-Luxemburg-Platz a Maxim Gorki Theater. Venuje sa interpretačnému aj autorskému divadlu, hlási sa k politickému divadlu, založenému na brechtovských princípoch. Na poli nezávislého divadla pracuje so svojou divadelnou skupinou Lachende Bestien, ktorá pôsobí v Divadle X10.

v zákulisí: Janka Nosálová (inšpícia), Ivana Matuľová (šepkárka), Peter Klaudíny, Jaroslav Fábry, Peter Pecko (výroba scénických dekorácií), Ján Kurhajec (rekvizity), Nina Malková (umelecká maskérka), Soňa Mušáková, Anna Paulovičová (šitie kostýmov), Tatiana Goldmannová (garderóba), Jakub Kotúč (zvuk), Pavol Janský, Matej Kramár, Matej Neradil (svetlo), Tomáš Had, Vladimír Mihalik, Juraj Bojnický, Zdenek Polášek (javiskoví technici)
fotografie: Braňo Konečný
premiéra: 10.11.2023
recenzie

 

Už samotné pozvanie českého režiséra Michala Hábu značí, že v martinskom divadle aktívne sledujú scénu aj mimo našich hraníc a zároveň sa svojou dramaturgiou neboja vystúpiť z komfortu poznaného a overeného. V Čechách Hába patrí k najvýraznejším režisérom svojej generácie. Vo svojich dielach sa programovo venuje téme klimatickej krízy a poetikou sa vzťahuje k nemeckojazyčnému divadlu (najmä Brechtovi), divadlu nadhľadu a často silnej irónii. Tieto charakteristiky sa dajú nájsť aj v jeho prvej spolupráci so Slovenským komorným divadlom. A súbor SKD opäť potvrdil svoju variabilitu, zrelosť a najmä, že ďaleko presahuje „nálepku“ regionálneho divadla. (…)

 

Oľhová si udržiava pri postave egocentrika Bruscona odstup a umožňuje tak nahliadať na túto postavu ešte kritickejšie. Pre súcit či pochopenie tu nie je priestor. Zbytočne ani netlačí na povrchové zobrazenie muža. Jej racionálny a v hereckom prejave direktívny prístup spolu s Hábovými mizanscénami, v ktorých Bruscon patriarchálne pristupuje k svojmu okoliu, kreujú obraz mužskej postavy mača dostatočne jasne. Oľhová sa s textom vyslovene hrá. Neustále strieda rytmus, rýchlosť reči aj intenzitu hlasu. Postavu egomaniaka dotvára veľkými gestami, teatrálnymi výstupmi (napríklad dlhými pohľadmi do diaľky odkazujúcimi na hlboké premýšľanie a rozprávanie „veľkých“ právd) a neustálym nadhľadom nad postavou, ktorá Brusconovi dodáva punc sebairónie. Ironické vyznenie niektorých z jej prehovorov znásobili aj technické prostriedky ako zmena svetla, ventilátor nastavený do jej tváre, hudobný podmaz či využitie mikrofónu.

 

Diana Pavlačková: Planéta horí a uprostred požiaru stojí divadelník.
In: kød 1/2024

 

 

festivalová recenzia
fotografie
V predstavení sa používajú vulgarizmy.

Preklad: Viktória Janoušková
Dramaturgia: Róbert Mankovecký
Dramaturgická spolupráca: Veronika Linka
Scéna a kostýmy: Lucia Škandíková
Hudba: Jindřich Čížek
Asistent réžie: Martin Krč


réžia: Michal Hába

v zákulisí:
Janka Nosálová (inšpícia), Ivana Matuľová (šepkárka), Peter Klaudíny, Jaroslav Fábry, Peter Pecko (výroba scénických dekorácií), Ján Kurhajec (rekvizity), Nina Malková (umelecká maskérka), Soňa Mušáková, Anna Paulovičová (šitie kostýmov), Tatiana Goldmannová (garderóba), Jakub Kotúč (zvuk), Pavol Janský, Matej Kramár, Matej Neradil (svetlo), Tomáš Had, Vladimír Mihalik, Juraj Bojnický, Zdenek Polášek (javiskoví technici)

fotografie: Braňo Konečný
premiéra: 10.11.2023
hrajú:
Jana Oľhová, Katarína Dírerová a. h. , Matej Babej, Zuzana Rohoňová, Marek Geišberg, Ivana Matuľová a. h. , Tatiana Goldmannová a. h.
Michal Hába

 

Michal Hába vyštudoval réžiu na Divadelnej fakulte AMU v ateliéri Miroslava Krobota. Asistoval Dušanovi D. Pařízkovi v pražskom divadle Komedie, absolvoval stáže v berlínskych divadlách Volksbühneam Rosa-Luxemburg-Platz a Maxim Gorki Theater. Venuje sa interpretačnému aj autorskému divadlu, hlási sa k politickému divadlu, založenému na brechtovských princípoch. Na poli nezávislého divadla pracuje so svojou divadelnou skupinou Lachende Bestien, ktorá pôsobí v Divadle X10.